Ökad träffsäkerhet i beräkningar hos Evoli
Om Evoli
evoli vill utmana de traditionella försäkringsbolagen genom att skapa rättvist prissatta, tydliga och användarvänliga försäkringar. Drivkraften bakom bolaget är en ständig vilja att förbättra och förändra – där namnet Evoli har sitt ursprung i “evolution insurances”, framtidens utveckling inom försäkring.
Bakgrund
Evoli lanserade sin första försäkring år 2020 och erbjuder idag bilförsäkring, hemförsäkring och produktförsäkring. Det största segmentet är bilförsäkring, där Autonets tjänst passar perfekt för att förbättra kundupplevelsen i skadehanteringsprocessen.
– Precis som Autonet är vi ett mindre, snabbväxande företag med en tjänst vi verkligen tror på – en tjänst som kan revolutionera en annars ganska traditionell bransch. Vi var faktiskt en av de första kunderna att gå live med systemet, och sedan dess har samarbetet med Autonet fungerat utmärkt.
Tillsammans har vi testat att skicka påminnelser till kunder i olika intervall och experimenterat med avståndet mellan kundens position och närmaste verkstad. Vi testar och utvecklar ständigt med målet att göra processen så enkel som möjligt för kunden – och Autonet är otroligt lyhörda, säger Linda Arén, skadechef på Evoli.
⸻
Att vägleda kunder till rätt verkstad
Hur ser processen ut när en skada inträffar?
– När en kund råkar ut för en mindre kollision eller parkeringsskada kontaktar de oss antingen via telefon eller gör en digital skadeanmälan. När vi tagit emot anmälan skickar vi en bekräftelse med en länk till Autonet och deras applikation. Kunden fotograferar då skadan själv och dirigeras till den verkstad de ska besöka. Därefter kontaktar verkstaden kunden och bokar en tid.
Många kunder uppskattar hjälpen med att veta vilken verkstad de ska åka till, särskilt i storstadsområden där det ofta finns många alternativ – det känns tryggt att bli vägledd till den närmaste och mest lämpade, säger Arén.
Fördelar med Autonet
– Verkstadshanteringen uppskattas mycket, liksom den data vi får från Autonet om verkstäderna.
Vi kan till exempel se genomsnittlig kostnad per verkstad, snittid för handläggning eller om rätt delar använts vid reparation.
Med tiden går det att identifiera om någon verkstad sticker ut kostnadsmässigt på ett negativt sätt. Då kan vi snabbt agera, prioritera om eller se till att de inte tilldelas fler ärenden. Vi vill att kunden inte bara ska komma till närmsta verkstad, utan till den mest lämpliga – med riktigt bra service, säger Arén.
AI som beräknar reparationskostnader
Evoli använder även Autonets verktyg för skadevärdering – hur fungerar det?
– För oss har det blivit ett ovärderligt internt verktyg. Inom skadehantering vill vi hela tiden komma så nära den faktiska kostnaden som möjligt. Ibland går en skada att reparera, men det händer ofta att bilen är så pass skadad att reparationen skulle kosta uppåt 100 000 kronor, medan bilen bara är värd 70 000. Då är det bättre att lösa det som totalskada och ge kunden en kontant ersättning, säger Arén och fortsätter:
– När vi får in skadeärenden behöver vi reservera pengar för vad vi tror att reparationen kommer att kosta, och Autonets funktion hjälper oss att uppskatta detta. Det är väldigt värdefullt att veta om vi ska räkna med 20 000, 40 000 eller 80 000 kronor. Vår ekonomiavdelning följer skadeutfallen noggrant, så det är viktigt att vi hamnar så nära verkligheten som möjligt. Sätter vi för höga reserver ser det ut som att vi går sämre än vi gör, vilket i längden kan leda till felaktiga prisjusteringar – men sätter vi för låga siffror är det också missvisande. Att hamna så nära utfallet som möjligt är därför avgörande, och Autonets tjänst hjälper oss att bli mer träffsäkra.

En användarvänlig app
Hur upplever kunderna appen?
– Vi har bara hört positiva reaktioner. Att via verkstadshanteringen få veta vart de ska vända sig sparar kunderna mycket tid och eliminerar onödiga resor. Så snart de får länken från oss och genomför fotoprocessen vet de i princip direkt vilken verkstad som tar emot dem, vilket gör att de känner att ärendet rör sig framåt och att hjälp finns nära till hands. Många tycker också att det är skönt att själva kunna bidra genom att ta bilder och beskriva skadan. Appen har dessutom ett tydligt flöde och är mycket enkel och användarvänlig, avslutar Linda Arén.