Försäkringsbranschen tar hjälp av AI för snabbare skadehantering

Mjukvaruföretaget Autonet har utvecklat en AI-lösning som effektiviserar skadehanteringsprocessen för försäkringsbolag vid fordonsrelaterade skador. Kunder som drabbats av skador kan dokumentera dessa direkt via en app, som guidar dem till rätt verkstad för vidare service.

Resultatet är ökad kundnöjdhet och minskad miljöpåverkan genom färre onödiga resor till verkstäder. Stockholmsbaserade Autonet har utvecklat mjukvarulösningar för fordonsbranschen sedan 2016 och var tidigt ute med att implementera AI i sin utveckling.

I dag har företaget en av marknadens ledande databaser för bilar och reservdelar, vilket utgör grunden för deras AI-motor. Med hjälp av bildigenkänning kan motorn fatta beslut i skadeärenden. AI-lösningen används nu i en fotobaserad skadeinspektionsapp som försäkringsbolag erbjuder sina kunder.

– Med vår app kan försäkringsbolagens kunder enkelt fotografera sina bilskador och ladda upp bilderna direkt. Genom bildigenkänning bedömer vår AI-motor skadans omfattning, beräknar reparationskostnaden och fördelar ärendet till den verkstad som är bäst lämpad att utföra arbetet. Det tar knappt 15 sekunder från det att skadan rapporteras tills kunden vet vilken verkstad som tar över ärendet, och oftast kontaktar verkstaden kunden redan samma dag för att boka service. Allt detta sker utan att kunden behöver åka någonstans för en fysisk besiktning, säger Torsten Östervall, vd på Autonet.

– Vi har arbetat med detta sedan 2020, och tack vare AI-motorns generativa egenskaper har den kontinuerligt utvecklats och förbättrats.

Ju fler ärenden som laddas upp, desto bättre blir motorn på att identifiera skador, lokalisera dem, fatta beslut och beräkna kostnader.

Försäkringsbranschen är ganska trög, men intresset för AI är stort – och vår lösning visar tydligt hur processer kan automatiseras och ledtider kortas, fortsätter Östervall.

Försäkringsbolaget Länsförsäkringar Västernorrland, som ingår i Länsförsäkringsgruppen, var en av de första aktörerna att delta i Autonets AI-satsning – och vittnar nu om de positiva effekterna av tjänsten.

– Autonet har skapat en enklare och smidigare upplevelse för våra kunder som drabbas av skador genom sin app.

I norra Sverige är avstånden ofta långa, men nu kan våra kunder få hjälp med sitt ärende utan att behöva köra flera mil för att visa en buckla.

Det sparar både tid och miljö, tack vare minskade koldioxidutsläpp.

Vi får gladare kunder, det blir enklare för både verkstäder och försäkringstagare – och i slutändan även för oss, med mindre administration, säger Lennart Törnkvist, skadechef på Länsförsäkringar Västernorrland.